divendres, 10 de febrer del 2017

El vi com a fet social

Bon any "colla",

Resumeixo els apunts personals del Debat a Tres "El vi com a fet social",  celebrat al Museu d'Arqueologia de Catalunya, dijous 26 de gener de 2017.


Aquest debat formava part de les activitats vinculades a l'exposició temporal "El vi grec. De l'antiguitat als cellers catalans actuals" (del 29 de setembre 2016 al 29 de gener 2017).


Data: 26/01/2017
Tema: El vi com a fet social
Ponents: Marta Domènech (Hostal Sport de Falset) i Ruth Troyano (periodista)
Moderador: Joan Gómez Pallarès (director de l'Institut Català d'Arqueologia)

Excusa assistència, Empar Moliner (periodista)

Ruth Troyano (periodista, especialitzada en enoturisme i sommelier)
Comença defensant el seu lema "wineiseverything". Es refereix al llibre "Rere les vinyes. Un viatge a l'ànima dels vins", escrit per Josep Roca i Imma Puig, on es diu que el vi ho es pràcticament tot.
Darrera d'un vi, hi trobem persones i paisatges
Ens parla de la derivada cultural del vi i de l'existència de 600 cellers a Catalunya.
El potencial de l'enoturisme està per descobrir
Els pagesos com a conservadors del paisatge
Iniciatives singulars com les Vinyes d'empremta a Navàs o La Vinya dels Nens a Sant Pau d'Ordal, on els nens de l'escola aprenen a cuidar una vinya durant el curs acadèmic.
La cultura del vi hauria d'estar a les escoles...
Pintura i vi
recuperant tradicions > embut a Tarragona (festa del vi novell)
Música a Spotify per a "degustar un buen vino" > by Jean Leon
Llibre Robaiyat (Les cançons del beure) > by Fernando Pessoa
Les dones del vi
Còmics il·lustracions relacionades amb el vi
MOST Festival de Cinema relacionat amb el vi
El vi és social i solidari > Celler de Mas Roig
La Sostenibilitat i el respecte a la natura
El vi és cultura i també aliment > dieta mediterrània
vi i cosmètica > línia de productes Caudalie
VITEC > Parc Tecnològic del Vi a Falset (poc conegut)
Supervivència > soleres molt antigues (joies enològiques)
El suro > confident del vi
oficis relacionats amb el món del vi > boters, ceramistes, vidriers...
El paper de les dones (arxiu fotogràfic de Codormiu, recentment descobert)
El mon del vi ho abraça tot
El tast és molt subjectiu



Marta Domènech (gerent de l'hotel Sport  de Falset i sommelier)
Després de la intervenció de la Ruth, decideix canviar la presentació que portava sobre l'experiència de l'hotel Sport a Falset per una diferent. Ens parla de "La gastronomia com a revulsiu turístic"
Es dediquen a donar de menjar i beure als visitants.
L'Hostal Sport és un negoci familiar. La Marta és la quarta generació de propietaris. L'establiment es va constituir el dia de Nadal de l'any 1923.
Turisme enogastronòmic rural
Un producte d'escapades
Funcionen com una oficina de turisme / agència de viatges per la gent que vol descobrir el Priorat
Es defineixen com a restaurant amb habitacions
On som ? Al Priorat > pobles entre vinyes > serra del Montsant
Ens passa un parell de videos on surt en Xavier (cambrer de l'hostal) i la Carme (cuinera)
Ens expliquen que la carta segueix mantenint aquells plats que la gent menjava temps enrera. Ja vénen els fills dels clients habituals "de tota la vida", buscant els plats de sempre.
La cuinera Carme explica com elaborava els plats de cullera (escudella), el fricandó i d'altres clàssics
La gent es mou per l'estómac  > és el segon cervell > neurogastronomia
Què busca el visitant ?
Ens anclem en el "parada i fonda"
Els esmorzars de forquilla > buc insignia de la casa
Mantenir les arrels. Tenim arrels, però no tenim fronteres...
Identitat territorial
Mantenir l'autenticitat
Fidels a les tradiciones, però innovant
Del producte a l'experiència
Actualment s'estan fent molt bons vins a preus assequibles

I com deia Josep Maria Espinàs en el seu llibre "A peu pel Priorat" (1957), A qualsevol fonda que es digui "Sport" poso una confiança absoluta.

Intervenció del moderador, Joan Gómez Pallarès
"Un pranzo senza vino e com un giorno senza sole" (un menjar sensé vi és com un dia sense sol)

Dins el Col·loqui es van dir coses com...
Tendència cap als vins naturals > vins sans > alimentació sana
Autenticitat
El paper del consumidor > pujar el nivell (sostre de vidre)
Apropar el vi als joves
una inicitiva innovadora a Instagram > compartir imatges de joves i vi
Vins naturals (sense sulfurós) > el més important és la vinya
Consum elitista del vi
Cal trencar tòpics i fer-ho fàcil
Som un país ben estrany > un dels principals productors de vi > consum molt baix de vi per càpita
El nivell de formació/cultura afavoreix el consum de vi (segons les estadístiques)
Cal recordar que el vi només es pot fer una vegada a l'any
Importància històrica de les vinyes a la ciutat de BCN
Nova tendència als vins naturals > és una actitud vital
Democratització del vi > accessibilitat/universal
Cal una visió més moderna
Tenim una feina molt important per promocionar el vi català
Reptes del món del vi: lluita contra el canvi climàtic + comunicació + nous públics (joves)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada